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404 (2020)

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南北にバルコニーを持ったマンションの一室を改修する計画である。あらかじめ決められた大きさを超えることができない改修計画において、どうすれば現実の空間以上に広がりを知覚させるような、嘘を含んだ空間を作ることを試みた。

 

①平面構成

バルコニーからの光で空間を満たし、またバルコニーへ抜ける視線を通すため、 南北のバルコニーをつなぐような大きなホールを設けた。寝室や水回りなどの各諸室は、ホールに寄り添うように配置し、機能ごとの主従関係をはっきりとさせた。この大きなホールはトンネルのような空間なっており、そこに外壁からサンプリングした桜鼠色の壁面が並ぶ。

 

②桜鼠色の壁面

桜鼠色の壁面は、壁であることはもちろんのこと、建具であり壁面装飾であり、家具でもある。要はひとつの部材が複数の役割を持つのだが、すべて同ディテール、同仕上げ、同モジュールで構成されているため、どれが壁で建具か、わからなくなるときがある。一度この壁面が建具でもあると認識すると、建具ではない単なる壁の先にも空間が広がることを想像することになる。あるいは、家具だと認識すると、単なる壁であってもどこか親密な存在に感じられる。もちろん壁であると認識すると、大きなホールはトンネルとして完結し、建具や家具であることは意識の外へと消えていく。

また、壁面1枚のモジュールを一般的な扉よりも一回り小さい、W600mm,H1850mmと設定したこともあり、スケール感覚を徐々に狂わせていく。

床にフローリングやタイルなどを使わず、長尺のリノリウムを用いたのもスケールを探る手掛かりを消すための選択である。

 

③架空の天井面

ホール全体の壁面より上部の高さ1850mm以上の部分をグレーで塗り込め、床から1850mmの高さを「架空の天井面」として設定している。

視覚的に天井を下げることで、認識される空間のアスペクト比を16:9 と横に押しつぶし、空間の横方向の広がりをより強調している。

16:9というアスペクト比は、映画のスクリーンやテレビのモニターに用いられており、

一般的によく見慣れたフレームの画角であるといえる。

しかし、もちろん現実世界にはフレームが存在しないため、現実の空間にスクリーンやモニターと同様の画角を見立てることは、空間全体をどこか虚構めいたもののように感じさせる効果をもつ。これは、空間を見慣れたアスペクト比に合わせたからこそ起こり得る錯覚であり、見慣れたものが見慣れないものに変容することを、建築空間を用いて実証する実験でもあった。

 

④可動式の家具

自由に移動する家具は、その時々で居場所を変え、特定の位置を決めさせない。

時には背景となり、時には主役として切り取った空間内に存在することで、見慣れた空間は見慣れない空間に変化する。

 

散りばめた小さな嘘が見慣れた部屋を異質な存在に変えていく。

日常の中に少しの不気味さと違和感を持つこの部屋は、現実以上の広がりを知覚する。

This is a project to renovate a room in an apartment building with balconies on the north and south sides. In this renovation project, which could not exceed a predetermined size, we attempted to create a space with a false sense of space that would make people perceive an expanse greater than the actual space.

 

(1) Plane composition

In order to fill the space with light from the balcony and to allow the line of sight to pass through to the balcony, a large hall was created connecting the north and south balconies. The bedrooms, bathrooms, and other various rooms are arranged so that they are nestled in the hall, clearly establishing a master-slave relationship between the functions of each room. The large hall is a tunnel-like space, lined with cherry-red walls sampled from the exterior walls.

 

(2) Cherry-gray wall surface

Each of the cherry-red walls lies about its own role. They are not only walls, but also fixtures, wall decorations, and furniture. In short, a single component has multiple roles, but since they are all composed of the same details, finishes, and modules, it is sometimes difficult to tell which is a wall and which is a fixture. Once you recognize that this wall is also a fixture, you will imagine that the space extends beyond the mere wall that is not a fixture. Or, if we recognize it as a piece of furniture, we feel that even a mere wall is somehow intimate. Of course, when perceived as a wall, the large hall is completed as a tunnel, and the fact that it is a fixture or a piece of furniture disappears from consciousness.

In addition, the module of one wall surface is set at W600mm, H1850mm, which is one size smaller than a typical door, and this gradually disturbs the sense of scale.

The use of long linoleum instead of flooring or tiles for the floor was also chosen to eliminate clues to explore the scale.

 

(iii) Imaginary ceiling surface

The area above the walls of the entire hall, above a height of 1,850 mm, is painted in gray, and the height of 1,850 mm from the floor is set as the "imaginary ceiling surface.

By visually lowering the ceiling, the aspect ratio of the perceived space is crushed horizontally to 16:9, further emphasizing the lateral expansion of the space.

The aspect ratio of 16:9 is used for movie screens and television monitors, and is a familiar frame image for most people.

It is a familiar frame angle of view for movie screens and TV monitors.

However, of course, frames do not exist in the real world, so to create an angle of view similar to that of a screen or monitor in a real space has the effect of making the entire space seem somewhat fictional. This is an illusion that can only occur when the space is adjusted to a familiar aspect ratio, and it was also an experiment using architectural space to demonstrate that the familiar can be transformed into the unfamiliar.

 

(4) Furniture that moves

Furniture that moves freely changes its location from time to time, and does not allow us to determine a specific position.

Sometimes they serve as backgrounds, and sometimes as protagonists in a cut-out space, transforming a familiar space into an unfamiliar one.

 

Scattered little lies transform a familiar room into an alien existence.

This room, with its slight eeriness and discomfort in the midst of everyday life, is perceived as more expansive than reality.

Location:Setagaya-ku, Tokyo

Principal use : Residence

Category : Renovation

Design and Supervision :  Suguru Fukuda / OFFICE SUGURUFUKUDA

Construction:DESERGO

Construction area : 50.00 m2

Design Period: 2020.03. - 2020.09.

Construction Period: 2020.10. - 2020.12.

Completion date: December 2020

Photo: YUTA ITAGAKI / KIENGI

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